Blogg fra Midt Norge
Hjem GoTo Norway Blogg Megakanonen på Austrått fort
Nå skal jeg kjøre en tur utover Trondheimsfjorden til Austrått fort på Ørlandet. Jeg har hørt mye om dette fortet, og det gedigne monstret av en kanon som ble plassert her av Tyskerne under den andre verdenskrigen. Så dette må jeg bare se med selvsyn.
Jeg starter fra Trondheim ganske tidlig på morran, for å komme utover til Ørlandet i rimerlig tid på dagen. Det er tross alt 95 km å kjøre bare til Valset fergekai, så jeg vil ha med meg litt av dagen både på fortet og områdene rundt. Jeg kjører fra Trondheim på E39 til Orkanger, og her tar jeg av på Fv 710 mot fergekaien på Agdenes - hvor fergen går over til tettstedet Brekstad på Ørlandet. Valset fergekai på bildet under her, og her ser du over til Brekstad.
Nå har jeg kjørt langt utover Trondheimsfjorden, og gjennom noen småkoselige bygder å tettsteder. Har god utsikt over Trondheimsfjorden på det meste av turen. Har jo god tid, så tatt noen små - stopper og bare sett på utikten. Har meg en siste stopp litt nord for Lensvik før jeg kjører de siste kilometrene til fergen. Under her kan du dreie på Google streets view for å se i flere retninger. Rett over Trondheimsfjorden ser du Fosen.
Nå er jeg endelig kommet meg på fergen over til Brekstad, og det var nesten ikke fergekø i det hele tatt. Fergeturen over tar ca 25 minutter - så nå er jeg endelig snart på Austrått fort. Etter å kommet på land fra fergen kjører jeg gjennom tettstedet Brekstad, og har nå bare 8 minutter og 5,7 km til fortet - sier Gpsèn. Kjører gjennom Brekstad på bildet under her.
Endelig kommet fram til målet, passer inngangsporten, og kan bevege meg opp til fortet og monsterkanonen som jeg har vært nyskjerrig på og gledet meg til å se. Er den så stor som jeg både har hørt og lest om, - eller har overdrivelsen tatt dem som både har sagt og skrevet om den og fortet???
Men nei - de har ikke det. Dette er faktisk et gedigent monster av en kanon, som har tre kanonløp pekende i retning over Brekstad og ut mot den ytre delen av Trondeimsfjorden. Den var faktisk mye større enn jeg trodde. Myyyye større!!! Man kan nesten bli matt av å se på størrelsen, og tenke seg til slagkraften den hadde når den en gang ble brukt. Wow!! Jeg ville ikke stått i veien for den nei, og du ser virkelig størrelsen i forhold til en manns høyde som står ved siden av den.
Kanonen med trippeltårn som du ser på bildet over er bare toppen av kanontårnet, - resten av det går 5 etasjer ( 15 meter ) ned under bakken. Så her kan vi snakke om gedigne dimmensjoner. Det er et enormt annlegg under bakken som innbefatter rom for både ammunisjonslagre, drivstoff og vanntanker, egen kraftstasjon, og rom for diselaggregater med mere - som er sprengt ut i fjellet, og bygget i betong både under og rundt kanontårnet. Se skisse under her, - og alt du ser utenom selve kanontårnet er under bakken i 5 etasjer.
Kanonen med trippeltårnene ble hentet hit å montert fra den tyske slagkrysseren Gneisenau, og er faktisk det eneste gjenværende trippeltårn av sitt slag i verden. Kanonbatteriet her var blant de aller største langs " Atlanterhavsvollen ", som var den tyske forsvarslinjen mot havet. Slagkrysseren Gneisenau - ble forøvrig senket av den tyske okkupantmakten selv for å blokkere innseilingen til Gotenhafen.
Det er som sagt er det dimmensjoner over denne trippelkanonen. Stålplatene i "kanonhuset" over bakken - består av stålplater som er 25 cm tykke. Kanontårnet veier 800 tonn, og er dreibart i sirkel da det dreier rundt på mildt sagt kraftige kulelagre.
Prosjektilene var 28,3 cm i diameter (kaliber 28,3), veide 350 kg, og hadde en rekkevidde på 43 kilometer. For å få avfyrt prosjektilet - ble de heiset opp fra etasjene under med egen prosjektilheis - som også tok opp avfyringsladningen. Først ble prosektilet presset inn i sluttstykket på kanonrøret, og deretter avfyringsladningen. Kanonen hadde en skuddtakt på 3 salver pr. minutt, og med en utgangshastighet på 890 m/s. Kanontårnets lengde er 21,72 m, og selve kanonløpene er 15.42m.
For å sikte seg inn på målen, og beregne avstand og grader. Ble det brukt et stereoskopsikte som er vist på bildet under her. Det står rett ved siden av kanonen.
Når man ser dette anlegget kan man vel trygt si at dette er tysk ingeniørkunst på sitt beste, - eller verste når man tenker på hva det var ment brukt til. Men uansett er det historie, og vel verdt å se å gjøre seg kjent med. Det var virkerlig fasinerende å se. Ikke minst med tanke på ingeniørkunsten, og at selve kanonen er bygget i 1934 - altså for 84 år siden (2018).
Det er lørdag formiddag og jeg er på tur til Son i et knall fint sommervær med solskinn og varmt.…
Nå begynner jeg å nærme meg loen. Det er bare noen få km igjen før jeg er der å skal kjøre innover…
Nå er jeg i Oddadalen ved Låtefossen, en av Norges mest kjente fosser, og hadde egentlig ikke trengt…
Gjende - eller Gjendevatn er et helt nydelig område i Jotunheimen ved enden av Valdresflya. Omringet…
Oldedalen er en naturskjønn perle med frodig grønn vegetasjon, landbruksområder, og med høye fjell…
Atlanterhavsvegen. Nå skal jeg på en kjøretur langs en veistrekning som på få år har fått…
Bare for å ha det sagt med en gang. Det er virkelig nydelig her på Verdens Ende, og et eldorado for…
Nå skal det kjøres over Nasjonal turistveg Valdresflya på Fv51. Valdresflya er Norges nest høyeste…
Mens jeg var i Tønsberg å fotograferte byen og attraksjoner, fikk jeg tips om at jeg burde ta meg en…
Allerede når man står på innfartsveien og ser inn mot Gamlebyen, føler man et historisk sus over…
Klikk på "Les mer" for å gå til vår egen nettside! Velkommen!